top of page

VLIEGOPLEIDINGEN

Uw vliegbrevet binnen handbereik.


Zelf Vliegen B.V. is een door het ILenT erkend opleidingsinstituut. Wij verzorgen vliegopleidingen voor onder andere het RPL, LAPL en PPL vliegbrevet. Onze vliegschool staat bekend om zijn plezierige sfeer, moderne vloot, professionele lesmethoden, lage lesgelden én om het hoge percentage geslaagde leerlingen. Al meer dan 30 jaar geven we vliegles aan particulieren die hun vliegbrevet willen halen. Meer dan 500 piloten gingen u voor. Zij kiezen nu regelmatig met veel plezier het luchtruim naar binnen- en buitenlandse vliegbestemmingen. Of u nu een starter bent of een gevorderde vlieger, bij ons kunt u altijd terecht!

 

Onderstaand treft u een overzicht van vliegopleidingen die u kunt volgen bij onze vliegschool:

blackshape.jpg

Recreational Pilot License (RPL-MLA)

Blackshape Prime

Het Recreational Pilot License is de binnenlandse, lichtere variant op het PPL. Dit brevet lijkt op het LAPL, behalve dat het een nationaal brevet is en dat er geen gewichtsbeperking van 2000 kilogram is. Een piloot met een RPL mag het Nederlandse luchtruim in; het buitenland accepteert het Nederlandse RPL vaak ook. Als u ultralight (MLA) toestellen wilt gaan vliegen dan is het RPL voor u tevens het juiste brevet. Een MLA gecertificeerd vliegtuig is ingericht voor maximaal twee personen en heeft maximaal een startgewicht van 450 kg. Ultralight vliegtuigen zijn voor de vliegtuigindustrie wat de Formule 1 voor de autobouwers is: een proeftuin voor innovatie. Aangezien ultralights maximaal 450kg mogen wegen, inclusief bemanning, brandstof en baggage, doen de bouwers er alles aan om het toestel zelf zo licht mogelijk te maken. Dat leidde tot toepassing revolutionaire ontwikkelingen zoals composietmaterialen. Met zuinigere, stillere motoren en lichtere vliegtuigen kunnen de uurkosten laag blijven. Hiermee wordt de droom van het vliegen betaalbaar voor een groter publiek. Deze opleiding kan tegen meerprijs ook gevolgd worden op de Blackshape Prime.

26 PH-EVB.jpg
cs172.png

Light Aircraft Pilot License (LAPL)

Het nieuwe Europese brevet voor privevliegers

Het LAPL (voorheen RPL-SEP) is het Europese recreatieve (dus niet-commerciële) brevet en kent diverse soorten, waarvan voor ons het meest relevant het LAPL (A). Wanneer u van plan bent om binnen Europa te vliegen op toestellen met niet meer dan vier zitplaatsen is het LAPL brevet, ofwel Light Aircraft Pilot License, de beste keuze. Met het LAPL mag u vliegen in een eenmotorig vliegtuig, dat niet zwaarder is dan 2000 kg. De opleiding voor het LAPL is bijna gelijk aan het PPL. De theorieopleiding en de examens zijn gelijk. De praktijk opleiding is vrijwel identiek, met het grootste verschil dat het minimum aantal vlieguren iets minder is, namelijk 30. Het brevet kent geen aanvullende bevoegdheden zoals blindvliegen (IR) en meermotorig (Multi Engine Rating), daarvoor heeft men minimaal een PPL nodig. U kunt deze opleiding volgen op de AERO AT3 of de Cessna 172R.

26 PH-EVB.jpg
cs172.png

Private Pilot License (PPL)

Voor de piloten met groei ambities

Indien u van plan bent meerdaagse navigatie- en overlandvluchten te maken binnen en buiten Europa is het PPL de juiste keuze voor u. Het PPL is een internationaal erkend vliegbrevet en biedt piloten de mogelijkheid te vliegen in gebieden als Amerika en Afrika. Hier wordt een RPL of LAPL brevet niet erkend. Het PPL kan worden aangevuld met aantekeningen zoals IFR (Instrument Flight Rules, in de volksmond “blindvliegen”), multi-engine, watervliegen, bergvliegen, staartwielvliegtuigen. Ook geeft het ILenT sinds kort een VFR Night Rating af zodat u buiten Nederland ook na sunset mag vliegen. Een PPL vliegbrevet geeft de houder in principe het recht op vrijwel alle type vliegtuigen te vliegen (ook grote jets mits de houder tevens een HPA = High Performance Aircraft certificaat en een typerating op de betreffende jet of turboprop heeft). Er mag met dit brevet geen sprake zijn van een vergoeding hoger dan kostendeling of van handelen in opdracht van derden. De prijs geldt voor een opleiding op de tweepersoons AERO AT3. U kunt deze opleiding ook volgen op een vierpersoons Cessna 172 tegen een geringe meerprijs.

bottom of page